Skip to Main Content

Ylä-alue

Päivitetty: 12.2.2021

Ohje

Navigointi
Focusa-sovellusten keskeinen navigointiväline on hakemisto. Se on lista interaktiivisista raporteista (IR) tai grideistä (IG). Editointilomakkeet avautuvat raporttirivin kynäkuvakkeella.
Hakemisto
Hakemisto.
IR raportit tai gridit sisältävä hakemisto on sivun vasemmassa reunassa . Kuvan esimerkkihakemisto on Focusa asiakaohjelmistosta, mutta muiden sovellusten hakemistot ovat hyvin samantapaisia. Hakemistossa voi olla useita tasoja. Kuvan päätasolla on avattu Asiakkaat ja siinä oletusarvoisesti (kaikki) Asiakkaat. Alatasoilla näkyvät lisäksi valitun asiakkaan asiakasryhmät(1), osoitteet(1) jne. Suluissa on alatason rivien lukumäärä.
Valittu linkki määrittää, minkä asiakkaan alatason rivit näkyvät hakemistossa. Kuvassa valittu asiakas on Aptepa Oy, jonka osoitteet saat näkyviin napauttamalla hakemistossa Osoitteet(1). Raporttirivin vasemmassa reunassa on kynäkuvake, jota napauttamalla rivin tietolomake avautuu (kuvassa esimerkiksi asiakas Accountor Oy).
Hakupolku
Hakupolku muodostuu joskus linkkiketjusta sivuille, joissa olet ollut. Se on heti otsakepalkin alapuolella. Hakupolku voi ulottua usean kansion sivuihin. Polulle ei ole toistaiseksi suurta tarvetta asiakasohjelmistossa. Hakupolkua ei ole koskaan sivuilla, joissa on jo valittu-linkki.
Lomake
Lomakkeessa voit editoida tietokantaan tallennettuja tietoja. Lomake avautuu napsauttamalla esimerkiksi interaktiivisen raportin kynäkuvaketta. Lomake on yleensä ns. dialogi-ikkunassa. Voit sulkea lomakkeen ikkunan oikeassa yläkulmassa olevasta rastista.
Jos poistat tietueen tai luot lomakkeessa uuden tietueen, ohjelmisto toimii seuraavasti:
  1. Sulkee lomakkeen ja vie kohdistimen hakuraporttiin.
  2. Avaa esimerkiksi asiakasohjelmistossa ko. asiakkaan/henkilön oman hakuraportin.
  3. Hakee esimerkiksi asiakasohjelmistossa ko. asiakkaalle/henkilölle kuuluvat hakuraportin rivit.
  4. Muissa kuin Focusa asiakasohjelmistossa toiminnot ovat vastaavanlaisia.
Jos vain päivität lomakkeen tietoja, ohjelmisto tallentaa tiedot ja palaa tallennuksen jälkeen lomakkeeseen.

Esimerkki

Haluat muuttaa asiakas Tuulitukku Oy:n yhteyshenkilön Veikko Sademetsän puhelinnuneroa.

Toimi näin:

  1. Napsauta hakemistossa Yhteydet ja siellä Yhteyshenkilöt. Hakuraportti Yhteyshenkkilöt avautuu.
  2. Kirjoita hakukenttään 'metsä' ja napsauta painiketta 'Hae'. Seitsemän yhteyshenkilöriviä , joiden nimessä on merkkijono 'metsä' ilmestyy raporttiin.
  3. Napsauta kynäkuvaketta Veikko Sademetsän kohdalla. Editointilomake avautuu.
  4. Päivitä puhelinnumero ja tallenna.